Gouden tip als je niet weet wat te posten
Onlangs lanceerde ik via Instagram enkele polls (= mini-enquêtes) waarin ik aan mijn volgers vroeg waar zij het meeste hulp bij nodig hebben. Hetgeen waar de respondenten het meest tegenaan bleken te lopen was: het bedenken van content voor hun social media kanalen.
Met andere woorden: ze hadden regelmatig geen of onvoldoende inspiratie om social media berichten te maken voor hun zaak.
Naar aanleiding hiervan deel ik graag mijn “gouden” tip. Een tip waardoor je voortaan moeiteloos content zou moeten kunnen bedenken. 🙂 En die tip is:
Ga in de schoenen van jouw potentiële klanten staan en vraag jezelf af op welke informatie zij zitten te wachten en/of welke bedenkingen zij hebben over jouw producten en/of diensten.
Maar hoe doe je dat dan? Ik deel alvast 2 makkelijke manieren:
1. Ga na welke vragen jij vaak krijgt
Stel dat jij een nagelsalon hebt: welke vragen krijg jij regelmatig? Waar vragen mensen vaak uitleg over? Zijn er bepaalde hardnekkige mythes over nagels of nagelverzorging die je graag uit de wereld wil helpen? Neem die vragen in gedachten, geef daar antwoord op en verwerk deze informatie in jouw social media berichten.
Ik werk het bovenstaande voorbeeld van de nagelstyliste even verder uit:
Van nature heb ik gewone nagels en een kennis van me heeft sinds enige tijd BIAB nagels. Haar nagels zijn steeds ontzettend mooi en verzorgd. De vragen waar ik als potentiële klant dan mee zit zijn:
- Wat is die BIAB precies?
- Wat is het verschil met acryl nagels?
- Wordt er dan een tipje op mijn nagel gezet?
- Wordt mijn nagel afgevijld en komt er dan een laagje bovenop?
- Gaat dit mijn nagels beschadigen?
- Als ik die nagels niet meer wil, wat dan?
- Hoe lang blijven die nagels goed? Hoe vaak moet ik terug naar het salon komen?
- Hoe moet ik die nagels thuis onderhouden?
- Wat als er tussen 2 afspraken door een nagel afbreekt?
- Doet het plaatsen pijn?
- Zijn deze producten veilig?
- Mag je altijd BIAB nagels dragen? Ook als je vb. zwanger bent?
- Wat is de investering hiervoor?
- …
Dit zijn dingen die voor jou als nagelstyliste zo evident zijn dat je er zelfs niet meer over nadenkt. Maar dit zijn vragen waar ik als potentiële klant écht mee zit. Dus als jij die vragen in jouw social media berichten kan beantwoorden dat zal je mij niet allen informeren, ik ga ook beseffen dat jij weet waar je over spreekt en dit gaat mij als potentiële klant vertrouwen geven in jouw expertise.
Hetzelfde geldt voor een kapsalon. Je ziet vaak dat men daar spreekt over vb. keratine- en proteïnebehandelingen. Net zoals de meeste vrouwen wil ik dat mijn haar mooi verzorgd en vooral ook gezond is maar die termen zeggen mij niet veel. Wat is het verschil tussen die 2 behandelingen? Waarom zou ik dit moeten doen? Zijn die behandelingen voor ieder haartype geschikt? Hoe vaak moet je dit herhalen? ..
Ook hier: als kapster zijn deze zaken voor jou evident maar voor jouw potentiële klant niet!
Tip: noteer al deze vragen op een vaste plaats vb. in een notitie app of in een schrift. Op die manier heb je steeds inspiratie bij de hand als je social media berichten ontwerpt.
2. Bevraag jouw huidige volgers
Als jij het moeilijk vindt om die vragen te bedenken, vraag deze informatie dan aan jouw huidige volgers!
Als je actief bent op Instagram: maak dan een storie, voeg er een vraagsticker aan toe en stel jouw volgers gewoon deze vragen. Vraag hen waar ze graag advies over willen, waar ze meer over willen weten, ..
Dit kan uiteraard ook via een gewoon bericht maar via stories zal je vaak jouw meest betrokken volgers bereiken en zal je eerder antwoord krijgen van via een gewoon bericht, waar hun reactie voor iedereen zichtbaar is. Als ze reageren op een vraagsticker of een poll van jou is hun antwoord in principe alleen zichtbaar voor jou, tenzij je de resultaten deelt.
Je kan op Instagram overigens verschillende soorten ‘polls’ (of vaagstickers) toevoegen gaande van:
- Multiple choice vragen
- Vragen met 2 mogelijke antwoorden
- Vragen met een vrij tekstveld om te antwoorden
Mijn ervaring leert met dat polls met 2 mogelijke antwoorden de meeste reacties krijgen. En die antwoorden kunnen gewoon ja/neen zijn of je kan andere antwoorden opgeven.
Afhankelijk van de vragen die je wil stellen kan je dus één of meerder antwoordopties toevoegen aan jouw stories.
Je lees het: eigenlijk hoe je het niet ver te zoeken.
Ga in de schoenen van jouw potentiële klanten en volgers staan en vraag jezelf af wat zij zouden willen weten. En dan zal je voortaan inspiratie te over hebben om social media berichten te maken!
Heb je mijn gratis e-book al gelezen waarin je 3 tips krijgt om jouw Instagram profiel instant aantrekkelijker te maken voor potentiële volgers en klanten? Indien niet: je kan het hier gratis aanvragen.
Groetjes,
Laurence