Logo
Contact

Hoe kies je de juiste social media manager?

Laatst gewijzigd: 26/03/2023

Overweeg jij om het ontwerpen en publiceren van social media berichten voor jouw zaak over te laten aan iemand anders?  Dan is het inhuren van een social media manager een optie als je hiervoor geen personeel beschikbaar hebt.

Maar hoe kies je nu de juiste social media manager die bij jouw bedrijf past? 

Hieronder geef ik 6 zaken mee waar ik rekening mee zou houden: 

1. Zoek iemand die gespecialiseerd is in jouw branche

Social media berichten voor een horeca zaak ontwerpen en schrijven is iets helemaal anders dan pakweg voor de beauty sector. Mijn advies is dan ook om iemand te zoeken die actief is in jouw branche. Iemand die bewust voor jouw sector gekozen heeft en daar ervaring én feeling mee heeft. En ook een netwerk rondom zich heeft die ervaring heeft met jouw vakgebied.

Foto's maken voor de social media kanalen van een horecazaak is iets helemaal anders dan voor vb. een kledingzaak. Een social media manager die ervaring en interesse heeft in wat jij met jouw onderneming doet, maakt het ook zoveel fijner om samen te werken. Je kan immers veel vlotter samen ideeën uitwerken, brainstormen,.. Kortom, dan heb je echt een waardevolle sparring partner aan je zijde.

2. Vraag een persoonlijk gesprek aan

De persoon die je gaat inhuren gaat zorgen voor de online vertegenwoordiging van jouw zaak via jouw social media kanalen. Er moet dus van beide kanten een klik én vertrouwen zijn. Vraag dus zeker een gesprek aan waarin jullie mekaar beter kunnen leren kennen.

Een eerste gesprek kan uiteraard altijd online. Dit is ideaal om (kort) af te toetsen of er überhaupt een 'match' is. Zowel qua persoonlijkheid als qua expertise en aangeboden/gezochte ondersteuning. Persoonlijk verkies ik om mekaar daarna altijd in levende lijve te ontmoeten. In het bedrijf zelf als dat kan: zo krijg je meteen ook een goede indruk hoe het voor een potentiële klant is als hij/zij langskomt. Als de afstand te groot is en/of er geen locatie is waar klanten echt fysiek langskomen voor een afspraak kan je 'in the middle' afspreken op een externe locatie. Waarbij je mekaar tegemoet rijdt en dus ergens 'in het midden afspreekt'. Want tijdens een 1-op-1 meeting leer je mekaar immers veel makkelijker en beter kennen.

3. Durf naar referenties te vragen

Durf naar reviews te vragen, voorbeelden van klanten waar hij/zij al meer gewerkt heeft, resultaten die uit een samenwerking gekomen zijn,.. Of vraag de contactgegevens van één of meerdere klanten waar deze social media manager mee werkt of mee gewerkt heeft. Zo weet je waar je je aan mag verwachten.

Door naar die reviews te vragen zal je meteen ook te weten komen met welk type klanten deze persoon al samengewerkt heeft. Is dat een bepaalde (niche)sector, eerder dienst- of productgericht,.. Formeel of infomeel,.. Absoluut een meerwaarde om te achterhalen dus!

4. Hoe ziet de workflow eruit?

Wat wordt er van jou verwacht qua aanlevering van beelden, teksten, .. ? Op welke manier moet je die teksten of beelden aanleveren? Hoe vaak zit je on- of offline samen? Met welke software werkt deze social media manager? En past die manier van werken bij jou? Ook dat is belangrijk om na te gaan. In het beste geval ga je immers een lange termijn engagement aan en dat is het belangrijk dat jij jou in -the way of work- ook kan vinden.

5. Welke flexibiliteit is er mogelijk?

Zijn jouw activiteiten seizoensgebonden? Dan wil je wellicht flexibel omspringen met het aantal berichten die maandelijks online verschijnen. Vraag zeker naar de mogelijkheden! Op die manier kan je jouw publiek op de gepaste frequentie informeren én houd je jouw budget onder controle.

6. Check jouw contractduur

Hoe lang loopt de samenwerking? Hoe ziet de opzegperiode eruit? Welke zijn de betalingsvoorwaarden? Let op de kleine lettertjes om onaangename verrassingen te voorkomen.

Overweeg jij om jouw social media uit handen te geven?

Vraag dan vrijblijvend jouw gratis kennismakingsgesprek aan via de contactpagina van mijn website!

Groetjes 

Laurence

Social Media Manager – Visibilis BV

Contact

info@sm-manager.be
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram