Verlies jij hierdoor potentiële volgers?
Op Instagram staan miljoenen profielen. Hoe maak je jezelf zichtbaar tussen al die profielen?
Indien jij als ondernemer -ook- online een goede 1e indruk wil maken én eruit wil springen t.o.v. jouw concurrenten is het belangrijk dat jouw Instagram profiel duidelijk is én de juiste volgers aantrekt. Hoe dan? Alles start met jouw Instagram biografie.
Wat is een Instagram biografie?
Een Instagram biografie is het gedeelte onder jouw profielfoto (of logo) waarin je zelf tekst en informatie kan toevoegen. Hier is ruimte voorzien voor jouw accountnaam, een vrij tekstveld en een mogelijkheid een link naar vb. jouw website toe te voegen. Ook bestaat de optie om jouw adres toe te voegen.
Helaas zie ik 3 vaak voorkomende fouten de revue passeren in deze biografieën.
3 fouten die jou potentieel volgers en dus klanten en omzet kunnen kosten.
Welke zijn deze 3 fouten nu?
1. De verkeerde taal gebruiken
Je gelooft het misschien niet, maar het gebeurt vaker dan je denkt. Bijzonder veel profielen gebruiken in hun biografie een andere taal dan diegene die gangbaar is hun zaak. Stel dat jij een Nederlandstalige kapster bent met als doelgroep (hoofdzakelijk) Nederlandstalige klanten. Waarom zou je dan een Engelstalige tekst in jouw biografie noteren? Dat slaat toch nergens op? Gebruik de taal die je zelf hanteert én die jouw klanten begrijpen. Zoals het voorbeeld hieronder (dat voor privacy doeleinden uiteraard geanonimiseerd werd).
Dit is duidelijk een Nederlandstalig kapsalon, gelegen in Avelgem. Waarom is héél de biografie dan in het Engels geschreven? Instagram heeft zelf duidelijk al opgemerkt dat er iets niet klopt aangezien ze de optie “vertaling weergeven” hebben toegevoegd. ?
Kortom: gebruik de taal die jij in jouw salon spreekt. Klaar.
2. Afkortingen & vakjargon
Dit zorgt alleen maar voor verwarring en mensen haken af als ze niet weten wat jij precies doet. Laat al die fancy woorden en afkortingen dus aub achterwege. Schrijf wat jij doet gewoon uit in verstaanbare taal en liefst het Nederlands.
Dit komt zo vaak voor! Afkortingen die heel gangbaar of herkenbaar voor jou zijn, zijn dat voor jouw (potentiële) volgers & klanten niet! Heel veel mensen weten niet wat MUA, PMU Artist, foilayage, TCCM, .. betekent.
Tenzij jij business-to-business werk en bijvoorbeeld als ervaren kapster andere collega’s leert om speciale kleurtechnieken toe te passen. Dan is jouw doelgroep een professional die al deze termen kent en dan kan en mag je deze ook gebruiken.
Het voorbeeld hierboven is een biografie van een kapster. 1e fout: er staat “ondernemer” i.p.v. “kapster” in het lichtgrijs. Als je toch ondernemer wil laten staan noteer dan tenminste in jouw titel dat je een kapsalon hebt of kapster bent. Met gewoon jouw naam maak je dit niet duidelijker voor jouw potentiële volgers. Ook dit kapsalon is gelegen in Vlaanderen maar.. gebruikt alleen Engelstalige termen en vermeldt (vermoed ik?) ook merken die ze gebruiken. (Eva, Marina Nila en Rica zijn merken?) Ik heb er dus het raden naar want die termen zeggen me niets. Is dat belangrijk voor jouw potentiële klant om te weten? Dit kan mijn inziens dan beter in een hoogtepunt bewaard worden met als titel merken: met dan de opsomming van alle merken. Ook de locatie mis ik hier.
3. Lege biografieën
Deze komt iets minder vaak voor dan de bovenstaande 2 redenen maar toch zie ik ze regelmatig online de revue passeren: profielen met een LEGE biografie. Zoals de persoon hieronder: hier staat gewoon “schoonheidssalon te Herne”.
Euhm, ja ok. En wat is uw specialiteit? Nagels, handen, voeten, gelaat? Behandel jij dames of zijn heren ook welkom? Er is ook geen link naar vb. een website.
Wat wel goed is, is dat het adres ingevuld is. (Hier werd het uiteraard afgeschermd voor de privacy). Zeker voor een reguliere afspraak gaat de doorsnee klant immers geen 2h rijden. Dus minstens de stad noteren is in dit geval handig. In het onderstaande profiel werd de straat én stad vermeld dus dat is dan wel weer goed.
Samengevat:
Als jouw Instagram profiel duidelijk weergeeft wie jij bent, wat jij doet, waar jouw specialisatie ligt en wie jouw ideale klant is dan ga jij ook veel makkelijker die ideale klant aantrekken.
Als jij een kapster bent en jouw ideale klant een vrouw is die haar lokken graag (blond) laat kleuren dan kan je dat in jouw biografie (en doorheen jouw Instagram berichten) duidelijk weergeven. Op die manier zullen mannen en mama’s die hun kinderen hun haar willen laten knippen meteen zien dat ze hiervoor niet bij jou terecht kunnen. En zo bespaar jij alvast heel wat tijd.
Vond je deze tip handig? Volg me dan op Instagram voor meer tips & advies: https://www.instagram.com/social_media_manager_be/
Groetjes,
Laurence